Projekt FERS
Szkoła Podstawowa Nr 109 w Łodzi im. Ludwiki Wawrzyńskiej uzyskała dotację
z Unii Europejskiej na projekt „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”. W ramach tego projektu będziemy realizować przedsięwzięcie pod hasłem „Każdy z nas jest „INNY” ale wszyscy jesteśmy „TACY SAMI””.
Czas trwania: 4 grudnia 2023 roku do 3.06.2025 roku
Projekt realizujemy, aby Nasi uczniowie oraz cała społeczność szkolna pogłębiła swoją wiedzę na temat tolerancji. Nauczyła się czym jest "odmienność" dotycząca: koloru skóry, wyglądu zewnętrznego czy niepełnosprawności intelektualnej i fizycznej oraz zrozumiała, że wszyscy jesteśmy tacy sami i każdy z Nas, ma takie same prawa a różnice są tylko powierzchowne. Chcemy upowszechniać ideę tolerancji i różnorodności zaznajamiając nie tylko z problemami ludzkimi, ich odmiennością ale przede wszystkim kulturą i tradycją. Ponadto chcemy pokazać, że różnice kulturowe mogą przyczyniać się do naszego rozwoju
i dbanie o nie, powinno być Naszym wspólnym dobrem. Realizując różnorodne działania, chcemy zmienić przekonania ludzi i zachęcić ich do wprowadzenia zmian w ich myśleniu
i zachowaniu. Uczestnicy poznają specyfikę problemów dzieci i ludzi dorosłych ze specjalnymi potrzebami. Dowiedzą się w jaki sposób pomagać im i włączać w życie społeczne, tak aby być równorzędnymi partnerami, bez względu na trudności z jakimi zmagają się w życiu codziennym (trudności szkolne - edukacyjne, zdrowotne, społeczne czy ekonomiczne). Prowadząc szkolenia, chcemy wyposażyć nauczycieli, rodziców w taką wiedzę oraz umiejętności, aby nastąpiła poprawa jakości nauczania w zakresie pracy
z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto chcemy uwrażliwić nauczycieli na sposób pracy zarówno z dzieckiem mającym specjalne potrzeby edukacyjne i ich rodzicem, tak aby nastąpiła wzajemna współpraca, która niezbędna jest podczas pomocy udzielanej dziecku. Pokarzemy naszym uczniom i nauczycielom, jak ważne są umiejętności językowe, które w dzisiejszych czasach pozwalają komunikować się z całym światem.
Ważne jest aby przy tym, znać zasady bezpieczeństwa i mądrze korzystać ze źródeł internetowych. Dzięki nowym technologiom będziemy dzielić się z partnerami swoją wiedzą i umiejętnościami, najlepszymi praktykami w dziedzinie nauczania. Wierzymy, że działania propagujące wartości tolerancji, akceptacji, włączania i różnorodności, zmienią nie tylko postawy Naszych wychowanków, ale również ich rodzin i całej społeczności szkolnej.
W projekcie podejmiemy współpracę z trzema zagranicznymi szkołami, które odwiedzimy. Nasi partnerzy to: Słowacja, Grecja i Bułgaria.
Uczestnicy projektu zauważą, że różnorodność i tolerancja ma charakter globalny. Podczas działań zastosujemy metody pracy, które pozwolą uczestnikom zmierzyć się z określonym problemem (poczują jak to jest być niewidomym, czy jeździć na wózku inwalidzkim).
Z projektu korzystać będą wszyscy uczniowie oraz nauczyciele pracujący w szkole
a także cała społeczność szkolna. Chcielibyśmy obalić stereotyp, że dziecko "z trudnościami" to problem. Ważne jest aby każdy czuł się równorzędnym partnerem w wszystkich działaniach projektowych. Pomoże Nam w tym mentoring uczniowski, w którym uczniowie nawzajem będą sobie pomagać (uczeń mający trudności będzie wiedział do kogo zwrócić się o pomoc). W tym celu zastosujemy metodę LDL, czyli uczenie uczniów przez uczniów.
Działania zaplanowane w projekcie pozwolą uczestnikom zrozumieć, że różnorodność kulturowa z którą spotykają się w dzisiejszym świecie nie jest ani lepsza, ani gorsza, bo każdy człowiek ma takie same prawa i potrzeby. Uświadomienie tego pozwoli rozwinąć swoje umiejętności i doskonalić swoje kompetencje we współpracy z innymi ludźmi, bez względu na wygląd, kolor skóry, status społeczny i ekonomiczny, możliwości intelektualne czy fizyczne. Zadania realizowane przez uczestników rozwiną ich kompetencje komunikacyjne
i cyfrowe, poprzez doskonalenie umiejętności wykorzystania języka obcego w codziennym funkcjonowaniu i wykorzystywaniu nowych technologii cyfrowych. Uczestnicy nauczą się jak dać "niepotrzebnym rzeczom" drugie życie, tak aby jak najlepiej zadbać o nasze środowisko - o naszą planetę.
Czujemy, że musimy położyć duży nacisk na uwrażliwianie, tolerancję oraz akceptację uczniów "zagrożonych" wykluczeniem społecznym. Obecnie borykamy się z problemem "wykluczenia" nie tylko ze względu na trudności edukacyjne, ale również zdrowotne i ekonomiczne. Projekt ten zdecydowanie przyczyni się do poprawy umiejętności społecznych tych uczniów.
Prezentacja informacyjna FERS. [.pptx, 880.99 kB]
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu : 131 816,88 zł