Aktywna Tablica 2024
Lekcje otwarte w ramach programu „AKTYWNA TABLICA 2024” specjalne potrzeby edukacyjne
W piątek 15.11.2024 odbyły się w Naszej szkole trzy lekcje pokazowe w ramach programu „Aktywna Tablica 2024”. Uczestnikami prezentowanych lekcji, oprócz uczniów Naszej szkoły, byli: Pani Dyrektor i Wicedyrektor jako koordynator programu na terenie Szkoły Podstawowej Nr 109, nauczyciele naszej szkoły oraz nauczyciele ze szkół partnerskich, którzy również uczestniczą w programie tj.: ZSP nr 1 oraz SP nr 5 w Łodzi.
Pierwsza z lekcji została przeprowadzona w klasie III B przez nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej oraz geografii mgr Renatę Cybulską oraz języka angielskiego mgr Urszulę Rudniak. Była to lekcja interdyscyplinarna łącząca edukację polonistyczną, przyrodniczo – geograficzną oraz językową, język angielski. Temat lekcji: Ciekawostki nie z mej Ziemi – Irlandia, bezpośrednio związany był z innowacją pedagogiczną, którą realizuje Pani Renata Cybulska w swojej klasie pt.: „Z legendą i mapą poznajemy Polskę i Europę”. Zajęcia prowadzone były przez nauczycielki w języku polskim, z elementami języka angielskiego. Uczniowie poznali ciekawostki związane z Irlandią, oraz wysłuchali legendy o Leprechaunie. Nauczycielki podczas lekcje wykorzystywały tablicę interaktywną, natomiast na podsumowanie lekcji uczniowie korzystali z tabletów, rozwiązując quiz dotyczący nowo poznanego kraju w aplikacji Kahoot. Dzieci były zainteresowane tematem, poziom trudności zadań oraz pytań dotyczących tematu był zróżnicowany dzięki czemu, każdy z uczniów był zaangażowany w przebieg lekcji. Wszyscy uczyli się w sposób aktywny, a przy tym świetnie bawili! To była wspaniała lekcja, która przyniosła wiele korzyści dla wszystkich.
Kolejna ciekawa lekcja została przeprowadzona w klasie VII D przez nauczycielkę chemii mgr Małgorzatę Rostkowską. Tematem lekcji były: Wiązania kowalencyjne, jak je tworzyć i jak powstają? Zapewne dla niektórych, sam temat to „czarna magia”, natomiast uczniowie doskonale wiedzieli z czym są one związane. Lekcja chemii rozpoczęła się od powtórzenia, a tym samym utrwalenia wiadomości dotyczących wiązań chemicznych. W tym celu nauczycielka wykorzystała tablicę interaktywną oraz aplikację WordWall. W kolejnej części zajęć wykorzystana została prezentacja multimedialna, w której wystąpiły kolejne tłumaczenia związane z powstawaniem wiązań kowalencyjnych. Uczniowie omówili szlachetność gazów oraz zdolność przyciągania elektronów w poszczególnych pierwiastkach. Byli zaciekawieni i dopytywali o niezrozumiałe fakty, by jak najlepiej poznać strukturę tworzenia reakcji.
Ostatnią lekcją pokazową prezentowaną w tym dniu, była lekcja wychowania fizycznego przeprowadzona w klasie V D, przez mgr Macieja Majewskiego. Nasi goście, wchodząc na sale gimnastyczną, byli niezwykle zaciekawieni faktem, że na lekcji wychowania – fizycznego, można również wykorzystywać narzędzi multimedialne. Pan Maciej doskonale to zaprezentował. W pierwszej części lekcji, uczniowie mieli do rozwiązania quiz multimedialny, który obrazował „Jak wpływa na organizm człowieka rozgrzewka?”, następnie omówił powstały schemat, a uczniowie z ogromnym entuzjazmem przystąpili do rozgrzewki. W trakcie rozgrzewki, również wykorzystana została tablica multimedialna i aplikacja WardWall
z „Kołem Fortuny”. Uczniowie losowali ćwiczenie, które naśladowali po zaprezentowaniu go przez nauczyciela. Rozgrzewka w takim wydaniu okazała się prawdziwą frajdą dla wszystkich uczniów. W kolejnej części uczniom niezbędne były telefony komórkowe z aplikacją szczytującą kody QR. Uczniowie ćwiczyli systemem obwodu stacyjnego. Na każdej ze stacji sczytywali kod i przez 20 sek. Wykonywali ćwiczenie przy muzyce. Na zakończenie lekcji, a tym samym wyciszenie uczniowie wykonywali ćwiczenia wykorzystując pozycje Jogi. Do tego rodzaju aktywności, również niezbędna była tablica interaktywna z niezawodnym „Kołem Fortuny”. Uczniowie byli bardzo zaangażowani i aktywni na lekcji, każdy na miarę swoich możliwości wykonywał wskazane ćwiczenia. Towarzyszyła temu niesamowita radość.
Wszystkie zaprezentowane przez nauczycieli lekcje były niezwykle kreatywne i aktywizowały wszystkich uczniów, uwzględniając ich możliwości psychoficzne i edukacyjne jakie posiadają. Były doskonałym źródłem wiedzy dla obserwatorów.