Nagrody i kary
RODZAJE NAGRÓD STOSOWANYCH WOBEC UCZNIÓW
- Nagradzanie, wyróżnianie, a także karanie uczniów, będące jednym z elementów oddziaływań wychowawczych szkoły, ma na celu:
- motywowanie uczniów do działania i zachęcanie do własnego rozwoju
- zaspokajanie potrzeby szacunku, uznania i akceptacji
- dostrzeganie i docenianie zaangażowania i wysiłku ucznia
- promowanie i utrwalanie oczekiwanych działań, postaw i zachowań
- minimalizowanie i eliminowanie przejawów zachowań negatywnych.
- System nagród i kar, stosowany w szkole, uwzględnia w szczególności:
- preferowanie oddziaływań pozytywnych, w tym dostrzeganie wysiłku i postępów czynionych przez dziecko – wyróżnianie szczególnych osiągnięć edukacyjnych, upowszechnianie oczekiwanych postaw i zachowań uczniów;
- uznanie prawa dziecka do popełniania błędów – stosowanie kar adekwatnych do rodzaju przewinienia,
- poszanowanie godności osobistej ucznia oraz jego prawa do nietykalności cielesnej,
- jawność działań związanych nagradzaniem i karaniem uczniów – pełną znajomość, przez uczniów i rodziców (opiekunów prawnych), zasad i warunków wyróżniania, nagradzania i karania,
- Kryteriami warunkującymi przyznanie uczniom nagrody lub zastosowania wobec nich kary są działania, postawy i zachowania, takie jak:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
- poziom opanowania wiedzy i umiejętności określonych realizowanymi programami nauczania – poziom uzyskiwanych osiągnięć edukacyjnych,
- systematyczność, pracowitość i wytrwałość w dążeniu do osiągania określonych celów,
- wykorzystywanie pełni swoich możliwości psychofizycznych (w tym uzdolnień
i zainteresowań) – aktywność w różnych dziedzinach życia szkoły, udział w konkursach, olimpiadach, zawodach, itp. oraz sukcesy osiągane we współzawodnictwie uczniowskim.
- Uwzględniając kryteria, określone w ust. l, rada pedagogiczna – na uzasadniony wniosek wychowawcy klasy, potwierdza prawo ucznia do uzyskania:
- świadectwa z biało-czerwonym paskiem, stwierdzającego uzyskanie promocji lub ukończenie szkoły z wyróżnieniem,
- świadectwa promocyjnego lub świadectwa ukończenia szkoły podstawowej
z odnotowanymi szczególnymi osiągnięciami, tj. wpisem potwierdzającym udział oraz osiągnięte przez ucznia sukcesy we współzawodnictwie międzyszkolnym, w tym szczególne osiągnięcia sportowe lub artystyczne, a także – w odniesieniu do uczniów I etapu edukacyjnego, zajęcie punktowanej lokaty we współzawodnictwie wewnątrzszkolnym lub międzyklasowym, - imiennego wyróżnienia przez dyrektora na forum szkoły,
- listu pochwalnego dla ucznia lub (oraz) listu gratulacyjnego dla rodziców,
- nagrody książkowej, rzeczowej lub innej premii materialnej (stosownie do możliwości finansowych szkoły),
- pisemnego wyróżnienia – dyplomu,
- innych wyróżnień upowszechniających sukcesy i zaangażowanie uczniów, tj.:
- pochwały dyrektora na forum szkoły lub klasy,
- pochwały wychowawcy na forum klasy lub podczas uroczystego spotkania zespołu klasowego z udziałem rodziców,
- wpisu do kroniki szkoły (klasy),
- prezentacji wyników – osiągniętych sukcesów indywidualnych lub zespołowych, na ogólnodostępnych tablicach informacyjnych,
- Dodatkowe wyróżnienia i nagrody mogą być przyznawane uczniom za:
- współudział w realizacji statutowych celów i zadań szkoły (np. za pracę w samorządzie uczniowskim, w bibliotece szkolnej, w organizacjach dziecięcych i młodzieżowych, za szczególne zaangażowanie w udzielanie pomocy innym ludziom, itp.),
- reprezentowanie szkoły (klasy) na zewnątrz (np. za uczestnictwo w spotkaniach problemowych, przeglądach, zawodach, prezentacjach, itp.),
- aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych bądź współorganizowanie (lub uczestniczenie) w problemowych konkursach klasowych, szkolnych, itp.,
- inne szczególne osiągnięcia uczniów oraz angażowanie się w działalność szkoły i klasy.
- Wyróżnienia i nagrody, o których mowa w ust. 3, przyznają nauczyciele, wychowawcy klas, organizatorzy konkursów i zawodów, opiekunowie organizacji dziecięcych i młodzieżowych, jak również dyrektor szkoły – z uwzględnieniem zasad (warunków) ujętych w szczegółowych programach dydaktyczno – wychowawczych lub regulaminach konkursów, zawodów, itp., stosownie do możliwości finansowych szkoły, klasy, organizacji, itd.
- Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym paskiem, potwierdzające uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- Najwyższym, zaszczytnym odznaczeniem, wśród społeczności naszej szkoły jest otrzymanie odznaki „Srebrna tarcza”
- Srebrną tarczę” otrzymuje uczeń na zakończenie klasy VI, który na świadectwach ukończenia klasy: IV, V, VI uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz ocenę przynajmniej bardzo dobrą z zachowania.
RODZAJE KAR STOSOWANYCH WOBEC UCZNIÓW
- Wobec uczniów, którzy naruszają unormowania organizacyjno-prawne, przejawiają zachowania odbiegające od ogólnie przyjętych zasad etyczno – moralnych, prezentują postawy zagrażające zdrowiu i mieniu prywatnemu lub szkolnemu stosowane są następujące kary:
- pisemne upomnienie wychowawcy klasy lub nauczyciela uczącego w formie uwagi do dziennika lekcyjnego lub innej dokumentacji prowadzonej przez wychowawcę klasy np.: w zeszycie uwag
- rozmowa dyscyplinująca ucznia przeprowadzona przez wychowawcę
- rozmowa dyscyplinująca ucznia przeprowadzona przez wychowawcę w obecności ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
- rozmowa dyscyplinująca ucznia przeprowadzona przez wychowawcę i pedagoga szkolnego w obecności ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
- pisemne powiadomienie rodziców przez wychowawcę
- ustne lub pisemne upomnienie Dyrektora szkoły
- rozmowa Dyrektora szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami)
- zawieszenie prawa do udziału w niektórych formach zajęć pozalekcyjnych oraz reprezentowanie szkoły na zewnątrz
- zawieszenie prawa do udziału w pracach samorządu uczniowskiego
- zadośćuczynienie finansowe za wyrządzone szkody na rzecz szkoły
- przeniesienie ucznia do równoległej klasy
- Uzasadniony i uzgodniony z rodzicami (prawnymi opiekunami), wniosek w sprawie przeniesienia ucznia do równoległej klasy przedstawia wychowawca klasy – decyzję rozstrzygającą podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- Wykonanie – zastosowanie statutowej kary wobec ucznia, może być odroczone na określony przez wychowawcę klasy okres próbny (jednak nie dłużej niż na pół roku), jeżeli uczeń wyrazi wolę poprawy i uzyska pisemne poręczenie samorządu uczniowskiego (klasowego lub szkolnego) lub innych organów szkoły.
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mają. prawo w terminie 7 dni od daty powiadomienia, wnieść do dyrektora szkoły (za pośrednictwem sekretariatu) odwołanie od wymierzonej kary statutowej – wniosek ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) powinien określać ich oczekiwania, tj. złagodzenie bądź anulowanie zastosowanej kary oraz wskazywać okoliczności uzasadniające odwołanie.
- Decyzje rozstrzygającą i ostateczną w sprawie podejmuje dyrektor szkoły, po uprzednim przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i zapoznaniu się z opinią rady pedagogicznej.
- Powiadomienie wnoszącego odwołanie o podjętym rozstrzygnięciu następuje w formie pisemnej – w terminie możliwie najkrótszym, jednak nie przekraczającym miesiąca.