PROJEKT ERASMUS 2023-2024
„ZASADŹMY EKOLOGIĘ W NASZYM SPOŁECZEŃSTWIE”
PROJEKT ERASMUS + REALIZOWANY W LATACH 2023-2024
Cel projektu:
Celem projektu jest szerzenie wiedzy o ekologii, dlatego zaplanowaliśmy działania do podjęcia w szkołach z podziałem na sekcje: sadzenie, ogrodnictwo, wykorzystanie plonów i dzielenie się żywnością. Chcemy uświadomić naszym uczniom, jak wygląda proces uprawy zdrowych owoców, warzyw, ziół i kwiatów oraz jak stają się one źródłem pożywienia, które można podarować innym. Pragniemy, aby podczas wizyt w krajach partnerskich nasi uczniowie i nauczyciele korzystali z ekologicznych środków transportu, zwłaszcza rowerów, które nie tylko pozytywnie wpłyną na środowisko, ale również na ich zdrowie. Chcemy też posadzić drzewa, które nie tylko będą symbolizować międzynarodową współpracę w ramach projektu, ale również przyczynią się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza.
NASZE KRAJE PARTNERSKIE: TURCJA, GRECJA PORTUGALIA
SZKOŁY PARTNERSKIE I MIASTA: Mehmet Özcan Torunoğlu Ortaokulu - ANKARA
Agrupamento de Escolas de Alter do Chão - ALTER DO CHAO
6th Junior High School of Volos - VOLOS
Realizacja - dzień pierwszy
Wtorek, 24 października rozpoczął się pełnym entuzjazmu powitaniem uczestników programu Erasmus+ w Polsce. O godzinie 8:00 wszyscy udali się do szkoły, gdzie uczniowie mieli okazję podzielić się z innymi swoimi prezentacjami na temat krajów partnerskich. Uczestnicy brali udział w warsztatach przygotowanych przez p. Małgorzatę Rostkowską, która pokazała im jak samodzielnie stworzyć mydełka z wykorzystaniem suszonych płatków kwiatów. Oprócz tego mieli okazję wziąć udział w nietypowej lekcji j. niemieckiego prowadzonej rzez p. Barbarę Snopek podczas której zajmowali się organizacją imprezy urodzinowej. Następnie odbyła się lekcja muzyki przygotowana przez p. Magdalenę Michael-Gutkowską podczas której wykorzystano różne instrumenty do stworzenia jednej, wspólnej melodii. Nauczyciele mieli także okazję obserwować lekcję wychowania fizycznego przygotowaną przez p. Katarzynę Sidoruk, która zaprezentowała ćwiczenia ruchowe w języku angielskim. Po dniu pełnym zajęć i warsztatów uczestnicy udali się na zwiedzanie ulicy Piotrkowskiej w towarzystwie certyfikowanego przewodnia po Łodzi – p. Agaty Winczewskiej. Zwieńczenie wieczoru była przygotowana przez uczestników kolacja w studio kulinarnym Book and Cook. Wszyscy mieli okazję sprawdzić się w roli kucharzy oraz wykorzystać zioła w swoich potrawach.
Realizacja - dzień drugi
Środa, 25 października, to intensywny dzień rozpoczęty od prezentacji i burzy mózgów. Uczestnicy mieli okazję poznać bardziej kulturowe aspekty Portugalii i Grecji, a także wziąć udział w tworzeniu lapbooków z liśćmi oraz burzy mózgów na temat ziół. Następnie uczestniczyli w lekcji historii z p. Martą Glajzner i matematyki z p. Elżbieta Szumieł oraz Renatą Kucharską-Biondillo. Po przerwie w bibliotece, uczestnicy tworzyli angielskie eco-haiku pod opieką p.Urszuli Rudniak. Po lunchu wszyscy zwiedzili Centralne Muzeum Włókiennictwa, gdzie brali udział w warsztatach „Malowanie na Jedwabiu” oraz poznali historię Łodzi i rośliny wykorzystywane do produkcji tkanin. Wieczorem odbyła się integracyjna dyskoteka prowadzona przez p. Ewelinę Durys i Agnieszkę Piasecką podczas której można było skosztować tradycyjnych polski przysmaków.
Realizacja - dzień trzeci
W czwartek, 26 października wszyscy uczestnicy udali się na wycieczkę do Torunia, gdzie poznali rośliny wykorzystywane do przygotowywania przypraw, poznali historię i kulturę Polski oraz przygotowywali pierniki.
Realizacja - dzień czwarty
Piątek, 27 października, zaczęto od fascynującego Escape Room dotyczącego ochrony roślin i środowiska oraz pomocy zapylaczom przygotowanego przez p. Elżbietę Szumieł. Uczestnicy wzięli udział w dwóch warsztatach – przygotowywaniu bransoletek przyjaźni prowadzonymi przez p. Beatę Zduńczyk i klasę IIIA oraz zdobieniu torebek wykorzystując liście i rośliny przygotowane przez p. Katarzynę Kowalczyk.
Odbyło się także spotkanie robocze z koordynatorami z państw partnerskich prowadzone przez p. J. Gruszczyńską-Mądry w celu podsumowania działań i organizacji kolejnych mobilności.
Uczniowie i nauczyciele brali udział w prezentacji drukarki 3D i googli VR prowadzonej przez p.Wojciecha Nowackiego. Po południu odbyło się uroczyste zakończenie mobilności do Polski podczas którego uczestnicy mogli zobaczyć pokaz baniek przygotowany przez p. Ewelinę Durys oraz przedstawienie anglojęzyczne p.t „Smok Wawelski” w wykonaniu uczniów SP 109 przygotowane przez p. Agnieszkę Mielczarek.
Po południu uczestnicy wzięli udział w zwiedzaniu Pałacu Poznańskiego i poznali ciekawostki na temat tego pięknego zabytku przygotowane przez p. Beatę Zduńczyk